שיטת היקי להוראת קריאה – The Hickey Method

 שיטת היקי הינה שיטה ללימוד קריאה, המבוססת על הקוד הפונטי שמשמעו פענוח “הקוד” של הקריאה ע”י יצירת הקשר בין כל אות לצליל/יה במוח ומשם הרכבת צלילים להברות ולמלים, למשפטים, פסקאות וטקסטים שלמים.

 השיטה מפעילה את כל חושיו של התלמיד (מולטי סנסורית) ומכסה את כל מיומנויות הלימוד של השפה (האזנה, דיבור, קריאה, הבנת הנקרא, דיבור ודקדוק). 
למעשה, לימוד שפה באופן טבעי הינו רב חושי ולכן יש הלימה בין השיטה למה שקורה בתהליך הטבעי של רכישת שפה.
 
השיטה נקראת על שמה של האשה שפיתחה אותה, קתלין היקי מבריטניה (KATHLEEN HICKEY ), אשר מבוססת על שיטת “אורטון גילינגהם”מארה”ב Orton-Gillingham  

מפתחי השיטה היו הנוירולוג דר’ סמואל אורטון, והפסיכולוגית אנה גילינגהם, בשנות ה-30 של המאה העשרים. הם פיתחו את השיטה לקריאה עבור בעלי לקות קריאה מסוג דיסלקציה, אבל השיטה טובה ומתאימה לכולם- המרכיב הרב חושי בשיטה מתאים לכל הילדים! ניתן להתאימה לעבודה בקבוצות ולעבודה יחידנית. המורה יכול להתאים לכל תלמיד הוראה תפורה אישית לפי ערוץ הקליטה היעיל והחזק ביותר שלו (ויזואלי, שמיעתי (אודיטורי) או תחושתי (קינסתטי).  גישת אורטון גילינגהאם ייחודית בכך, שהיא מאפשרת לי כמורה להתאים לכל תלמיד בכל רגע נתון את אמצעי ההוראה לפי צרכיו. מה שנקרא diagnostic/prescriptive teaching. היא מולטי סנסורית בכך, שהיא מאפשרת סימולטנית שימוש בכל החושים של הלומד. היא מובנית בכך, שכל שלב נבנה על שלבים קודמים שנרכשו ומתקדם ומתפתח מהם- התלמיד מתקדם בקצב שלו ומגיע לרמת שליטה בשלב ואז מתקדם לעוד שלב, אותו הוא יכול לקשר לשלבים קודמים. היא הדרגתית בכך, שהיא מתקדמת בלימוד הפונטיקה מהפשוט והקל לקשה והמורכב.  אני משתמשת בשיטה תוך התאמתה הייחודית ללומד הישראלי, אשר עבורו אנגלית נלמדת כשפה זרה (EFL), ובנוסף, אני מתאימה אותה לכל תלמיד בהתאם למצבו האישי בתהליך רכישת הקריאה לאחר ביצוע מבדק ואיבחון ראשוני

(להלן קישור לצפיה בסדרה של 4 סרטונים שהכנתי שמדגימים במעט את אופן עבודתי בשיטה).
  תלמידים מתקשים בבואם ללמוד שפה זרה מראים מספר קשיים אופייניים, שיתוארו להלן (לא בהכרח כולם יחד ולא בסדר המתואר):
 

1.     כיווניות – אותיות הנראות דומות רק בהיפוך או סיבוב מתבלבלות (b-d, p-q, r-v, f-t) .

2.     כיוון הכתיבה משמאל לימין – הפוך מעברית.

3.     זכרון – קושי לאחסן מידע בזכרון מקשה על הפנמת ידע.

4.     שליפה- מידע שאוחסן אך קשה לשלוף אותו מהזכרון נותר לא נגיש.

5.     חוסר קשב וריכוז עם בלי היפראקטיביות, מוסחות יתר.

6.     קשים פונולוגיים- קושי להבחין בין צלילים (צליל קצר או ארוך), קושי לזהות צלילים, קושי לאתר האם הצליל המושמע הוא בתחילת מילה, באמצעה או בסופה.  

7.     בעיות במכניקה של הכתיבה- מוטוריקה, חגורת הכתפיים, קשר עין יד, קושי להבחין בין צורה ורקע, אחיזה לקויה של עפרון, הפעלת כוח לא סביר בעת כתיבה.

8.     יש לשלול בעיות הנובעות מקושי בראיה, במיקוד ראיה וכן, בשמיעה.

9.     בתחום הרגשי – חוסר בטחון עצמי, דימוי עצמי ירוד, חוסר אונים נרכש.

10.  בתחום הסנסומוטורי – תת רגישות למגע או יתר רגישות למגע המשפיעים על למידה ומגע חברתי.

11.  בתחום ההתנהגותי- היפראקטיביות ותזזיתיות המלווה בהפרעות התנהגות, מרדנות, אימפולסיביות וחוסר שליטה בעכבות, קושי בקבלת חוקים וגבולות והתאמה למסגרות מובנות.

12.  בתחום הלימודי- חוסר בהרגלי למידה נרכשים.

 

  יתרונות שיטת היקי:
 

1.     הצלחה – מתקדמים באופן הדרגתי צעד אחד צעד באופן שבו התלמיד לעולם לא נשאר מאחור שכן, מתקדמים תוך הבטחה שיש הפנמה והבנה של הנלמד.

2.     השלבים מדורגים וקיימת חזרתיות בכל שיעור ובהדרגה נבנה בסיס מוצק ויציב של הנלמד קודם ורק על הידוע והמובן מתווסף חומר חדש. זהו מצב של win-win – לא משאירים פצועים בשטח!

3.     השיטה רב חושית ומפעילה את כל ערוצי הקליטה של הלומד, דבר המבטיח שהחומר ייקלט ויופנם.

אם לא בערוץ החזותי אז בערוץ השמיעתי ואם לא, אז בערוץ התחושתי (וכל חוש אפשר לעורר ולהפעיל,  לא רק ראייה, שמיעה ודיבור אלא גם מישוש, ריח וטעם!)  הערוץ הטקטילי (באמצעות מגע) וכו’… מגוון הערוצים ורב החושיות מבטיחים הצלחה וגיבוי לכל תהליך הלימוד, והבטחה שהנלמד ייקלט ויעוגן בזכרון בעזרת החושים.

4.      השיטה מאוד מובנית ולכן נוצרת לתלמיד שגרת שיעור מאוד ברורה בה ניתן לצפות לבאות ולדעת מה בדיוק קורה וגם שתגיע הצלחה. בנוסף, הדבר מאפשר רכישת הרגלי למידה וניבוי הצלחות עתידי, הבונה בטחון עצמי ותחושת ערך עצמי.

5.     לימוד בשיטת P.D.D.T- Pupil Direct Discovery Teaching – התלמיד מגלה בעצמו תוך כדי למידה. מה שתלמיד מגלה לבדו בתהליך חקר הוא שלו לתמיד! המורה משמש כמתווך בתהליך שבו התלמיד יוצר, פשוטו כמשמעו, חיווט מחודש במוח!

6.     המורה זמין בכל רגע נתון ומאתר את השגיאה של התלמיד בזמן אמת ועוצר אותה ומתקנה מבלי שהיא תיגרר ותתקבע.

7.     אין לומד אחד דומה למשנהו. לפיכך, השיטה מאפשרת לנו לתפור חליפה אישית לכל לומד! ללמדו בערוצים המתאימים לפרופיל האישי שלו ועם החומרים שנוגעים לו ועמם הוא מועצם והכל באוירה אישית ונעימה שמשחזרת הצלחות ומונעת כשלונות.

להתרשמות מתוצרי קריאה וכתיבה בשיטת היקי מומלץ להיכנס לעמוד “ספרים דיגיטליים“.


 

** חדש!!!

קישור להורדה, הסברים וסרטונים על האפליקציה English Club שפותחה ע”י פרן לויט להלן Fern Levitt  ומותאמת לשיטת Hickey


סיכום זה מבוסס על המקורות הבאים:

1.    Training Course in the Hickey Method-David Yellin College,    Fern Levitt

2.    Introduction to the Hickey Method- Nitzan–  the Israeli Association for Children and Adults with Learning Disabilities,  Dr. Tammy Landau

 

מידע נוסף והרחבה:

לקריאת המאמר Secemski, Deutsch, & Adoram, (2000). Structured multisensory teaching for second language

learning in Israel. In L. Peer & G. Reid (Eds.), Multilingualism, Literacy and Dyslexia: A Challenge for Educators ,p. 235-242. London: David Fulton.

מאמר זה מדווח על תוצאות ניסוי שנעשה בארץ, בו הופעלה תוכנית רב חושית ללימוד אנגלית בקרב תלמידים בסיכון (לוקים בדיסלקציה , בדרגות שונות של (“לא קוראים”) באמצעות שיטת היקי – יש להיכנס לקישור בגוגל ספרים (רוב המאמר סרוק שם)

Hickey Videos סרטונים שיטת היקי

תוצר משעור בשיטת Hickey

 

תוצר סופי של שיעור בו מיושמים עקרונות שיטת היקי  (The Hickey Method).

מטרת השיעור– תירגול ובדיקת הפנמה של צלילים שנלמדו.

1. בוצעה הכתבה משמיעה- התלמיד כותב משמיעה, תוך שהוא צריך לזהות צלילים של אותיות (עיבוד אודיטורי). זהו תהליך שנקרא encoding בו הצופן הקולי הופך לכתוב, זאת תוך ביצוע מניפולציות בתיווך המורה, בהן החלפת צלילים בתחילת או סוף מילה (חידוד המודעות הפונולוגית).

2. לאחר מכן התלמיד מתבקש לקרוא את הכתוב (תהליך הפוך שנקרא פענוח –  decoding).

לאורך השיעור כולו הן בכתיבה והן בקריאה מעורבים רק צלילים שנלמדו, מה שמבטיח הצלחה, ובודק הפנמה ועיגון בזכרון. אפשר לשחק בהרכבות מלים שונות ולהיות יצירתיים עם מגוון מלים או שמות שממציאים. 

3. עקרונות נוספים שמשולבים בדוגמא הנראית בתמונה הם- תוספת s לרבים.

הצלילים המודגמים בתמונת הלוח המגנטי להלן הם: אותיות הניקוד: i, a, e –  

לאות  a שני צלילים- ארוך וקצר. לאות i – שני צלילים, ארוך וקצר, ולאות e הצליל הקצר בלבד, שהוא זה שהתלמיד למד עד לשלב זה. 

בנוסף, העיצורים – t, p, b, s, h, l, ll, f, b, m והאות C- צליל קשה בלבד /k/  

האופן שבו משולבים כל החושים, כולל המגע במגנטים ותוספת כתיבה בביד באמצעות טוש, האזנה, דיבור וקריאה הוא

מרכיב משמעותי בשיטה ובאופן בו מתנהל השיעור. 

Reading Rules Hickey Method חוקי קריאה שיטת היקי

Leave a comment